Je účast ve startupových akcelerátorech ztrátou času?

Za poslední rok jsem mnohokrát dostal otázku, zda má účast v různých startupových akcelerátorech smysl. Ptali se mě naši klienti, známí i účastníci konferencí. Začalo to naším loňským úspěchem ve vídeňském Elevator Labu RBI a nyní, po dalším úspěchu v Curychu, se četnost otázek ještě zvýšila.

31. července 2018

Autor: Jan Janča Rubrika: Blog

Dotazy na význam účasti v akcelerátoru pro náš byznys většinou ještě doplňují otázky na to, kolik jsme tam dostali peněz, případně zdali nás náhodou návštěvy na těchto akcích neživí. Spoiler alert! Abych utnul spekulace, odpovím rázně: „Neživí.“. Jedním dechem však musím dodat, že bychom asi těžko akceptovali pozvánku do programu, který by nám nepokryl alespoň náklady spojené s účastí. Ale to jsem začal od konce, takže se raději vraťme pěkně na začátek. 

Neobcházíme dýchánky s investory

Za prvé, účast v akcelerátorech aktivně nevyhledáváme, nejsme startup založený na „cool prezentaci“, se kterou objíždíme investorské dýchánky. Děláme svou práci, sem tam něco publikujeme a díky referencím a publicitě nám pozvánky do různých programů chodí tak nějak samy, většinou několikrát měsíčně. Považuji to za jeden z indikátorů, že děláme smysluplné věci a že je asi neděláme úplně špatně. Pozvánky lze rozdělit, vynecháme-li investorský spam, na tři kategorie.
  1. Zaplaťte nám a my vám domluvíme prezentace u důležitých lidí
    Většinou jde o desítky tisíc dolarů, za které vám pořadatel několikadenní akce slibuje možnost prezentovat pro různé šéfy světových korporací, a to včetně pohovorů jeden na jednoho. Jestli to funguje, vám nepovím, vždycky jsme našli z našeho pohledu lepší využití peněz, tedy zatím. Jsem však spíše skeptik, podle mě za to chtějí ty nekřesťanské peníze, vlastně doslova, protože místem konání bývají zhusta země jako Dubai nebo Dauhá, aby vyvolali dojem exkluzivity, přičemž záruka úspěchu je nulová.
  2. Věnujte nám váš čas a my vás spojíme s nějakými klienty nebo investory
    Organizátor programu po vás chce, abyste před ním provedli zadarmo myšlenkový i finanční striptýz, měsíc se bez vidiny jasného výsledku vybavovali s lidmi, kteří mají bůhvíproč dojem, že ví lépe než vy, jak dělat váš byznys, případně po vás ještě před začátkem programu chtějí podepsat příslib podílu ve vaší společnosti, kdyby se náhodou stalo, že do ní někdo bude chtít investovat. Je to jen můj osobní názor, ale tahle kategorie mi připadá jako vůbec nejhorší a doporučuji vám se jí vyhnout. Je to čistý obchod s vírou a nadějí, v podstatě loterie, do které vy vkládáte své intelektuální vlastnictví a hromadu času, přičemž organizátor obvolá pár investorů, z nichž minimálně polovina v životě investovala tak akorát velké kulové. Na principu náhodných výbuchů poháněných chlebíčky a levnou kávou pak možná osudí programu vyflusne, nebo taky ne, nějakého šťastlivce. Tyto programy jsem vždy viděl jen z druhé strany, tedy jako někdo, kdo má svým jménem dodávat celému podniku důvěryhodnost, případně dělat křoví, a jinak je ani poznat nechci.
  3. Věnujte nám čas, my vám zaplatíme ostatní náklady a zkusíme spolu najít nové možnosti pro váš byznys
    Pořadatel nabízí účastníkům několikatýdenní, či dokonce několikaměsíční program, ve kterém se mohou pokusit rozvinout svůj produkt ve spolupráci se smluvenými partnery, přičemž závěrem programu je placené PoC (proof of concept) u některého z nich. Pořadatel dokonce hradí provozní náklady na účast v programu, tedy cestovné, ubytování a někdy i diety nebo pronájem kanceláře v místě konání, takže z hlediska účastníka je jedinou investicí jeho čas a myšlenky. Do programu se není úplně jednoduché dostat, většinou soupeříte s vyššími stovkami zájemců z celého světa. Sítem hodnocení projde několik desítek firem, které pak dostanou pozvánku k finálnímu výběru, přičemž cestovní náklady již hradí pořadatel. Do finále, tedy do samotného programu pak postoupí jen několik firem, které dostanou třeba i několik desítek tisíc dolarů na náklady spojené s účastí v programu a příslib minimálně jednoho komerčního, byť jen ověřovacího, nasazení produktu. Žádné další závazky z účasti v programu většinou neplynou, nepočítáme-li nutnost usmívat se do kamer novinářů a popíjet alkoholické nápoje s vedoucími pracovníky různých partnerských nadnárodních korporací.

Kickstart Accelerator

Datový specialista Johnny Darkwah na akci Kickstart Accelerator

Podle čeho si vybíráme

Pokud nám přijde pozvánka do akcelerátoru, nejprve se podíváme, do které kategorie patří. Pokud je to kategorie tři, tedy ta, která z výše uvedeného popisu vypadá nejvíce fér, hodnotíme jeho partnery a trh, na němž se bude řešit případný PoC z hlediska naší schopnosti ho v blízké budoucnosti obsloužit. Pro nás, jakožto firmu o 20 lidech, má například smysl zajímat se o trhy, které jsme schopni efektivně a poměrně levně obsloužit od nás z Brna, nebo ty, na něž se dopravíme během dvou hodin vlakem či letadlem. Proto je pro nás Rakousko a Švýcarsko snadnou volbou, zatímco podobný program třeba v Turecku nebo v Dublinu jsme už v minulosti museli odmítnout. Pro startupy, které ještě žádné klienty nemají, je to rozhodování jednodušší – někde prostě začít musí.

Nastavit realistická očekávání

Dalším podstatným bodem pro rozhodnutí o účasti v akcelerátoru je nastavení realistických očekávání, tedy důvodů, proč se programu zúčastnit. Pro nás je cenné získat kontakty a reference na novém trhu. Chceme se stát relevantním hráčem, případně v některých vertikálách, jako telekomunikace, opakovaně nasazovat své produkty na různých trzích, abych naše řešení platila za oborový standard. Naopak neočekáváme, že v programu najdeme investora, kterému prodáme podíl ve firmě za desítky milionů, ani že se z nás přes noc stanou hvězdy věstníků církve úspěchu a nekonečných možností, jako je Forbes. 
A dál už je to jednoduché. Máme-li nabídku ze solidního programu, který má partnery, pro něž jsou naše produkty a služby jako dělané, přičemž navíc působí na pro nás vhodném trhu, stačí se už jen podívat do deníčku a říci si, zdali budeme mít na účast v akcelerátoru a vypracování PoC čas. Pokud ano, jdeme do toho. 

Sebevědomě, ale s pokorou

Účast v akcelerátoru, pokud si ho pečlivě vyberete a víte, proč se ho účastníte a nemáte nesmyslná očekávání, rozhodně smysl dává a mohu ji každé firmě, nejen startupům, doporučit. Kromě kontaktů, zkušeností a třeba i možnosti vypracovat projekt u významného zákazníka na novém trhu se v těchto programech zpravidla naučíte připravovat reálné byznys plány a prezentovat v cizím jazyce. Navíc posílíte jak své sebevědomí, tak i pokoru, když vidíte, jaké kraviny jsou některé startupy schopné veřejně prezentovat, a naopak, jak napřed jsou jiní účastníci oproti vám.
Sdílejte s přáteli
Anglicky